Skip to content

Sfîntul derviș din Babadag…

April 15, 2013
Image
E posibil ca mormântul (türbe) lui Sari Saltuk sa fi fost renovat de când l-am fotografiat, in iarna lui 1995…
.

In Babadag, tîrg in care nu se oprește nimeni, se află mormântul unuia din cei mai mari sfinți sufi care au islamizat Balcanii: Sari Saltuk. Mormântul, vechi loc de pelerinaj (türbe) e în centrul orășelului si, deși neglijat astăzi, a fost vizitat in trecut de marii călători musulmani Ibn Battuta și Evliya Çelebi, care il descriu, precum si de exaltatul si gloriosul sultan Suleiman Magnificul.

.
Sari Saltuk e spus a fi fost discipolul direct al fondatorului ordinului de derviși Bektași care au furnizat ideologia ienicerilor, înainte de a deveni religia națională a albanezilor.
.
Practicând o formă de sincretism religios, o parte a triburilor de de tătari adoratori ai lui Sari Saltuk s-au convertit ulterior la creștinism, formând nația găgăuzilor.
.
Ca orice sfânt adevărat, Sari Saltuk calatorea însoțit in permanență de un discipol prost si pretențios. In pildele despre el, cei doi sînt deseori gazduiți peste noapte de un țăran creștin. Intr-una din istorii li se serveste de mâncare, dar discipolul nu se atinge de blid, neștiind ce spurcaciuni le serveste crestinul. Sari Saltuk mănâncă tot si îl ceartă pe ipocrit, spunandu-i ca Dumnezeu n-ar vrea sa vadă ca drept-credincioșii pot jigni o gazdă care le-a dat ce a crezut ca e mai bun.
.
Intr-o alta pildă, tampitul de discipol se trezește la 4 dimineața si se roagă tare, facandu-l pe sfânt sa se trezească si sa-l certe ca îl deranjează pe Dumnezeu cu lălăiturile lui la ora aia.
.
In sfârșit, ca o glumă finală, se spune despre el că e îngropat in șapte sicrie, cel din Babadag fiind principalul, dar nimeni neștiind ce mădular e dosit acolo.
.
Este probabil un prototip pentru Nastratin Hogea. În poemul lui Ion Barbu Nastratin Hogea la Isarlîk își mănâncă un picior :
.
Image
Pic langa pic, smalt negru, pe barba Lui slei 
Un sange scurt, ca doua mustati adaugite, 
Vii, veșnici, din gingia praselelor cumplite 
Albira dintii-n pulpa intrati ca un inel.
.
Sfant trup si hrana siesi, Hagi rupea din el.
 …
Barbu se făcea poate inconștient ecoul celeilalte variante a legendei lui Sari Saltuk, care îl face un discipol al sfantului Rifai, fondatorul primei si celei mai violente si spectaculoase secte de derviși, Rifaia, al căror ritual include strapungeri, mers pe foc, mâncat sticlă si alte asemenea performanțe de Yoga islamică destinată vulgului.
.
Dervișul colonizator al Balcanilor și Dobrogei Sari Saltuk a fost întotdeauna asimilat cu Nastratin Hogea. Cf. :

“Isarlîk” : Ion Barbu și violența sufismului rătăcitor (sau cum Călinescu nu a înțeles nimic din umorul mistic al lui Barbilian)…

 

Advertisements
4 Comments
  1. 1dan9 permalink

        1.Cam totdeauna, cel realizat spiritual e Unul; cum noi, umanii, dualiști prin excelență, nu avem minima pornire de-a ne concentra, ăl împlinit în sine se manifestă spre a ne aduce aminte că putem ieși din adunarea și-și,din alternativa sau-sau. Cum deja ni se pare ciudat cînd un om se place în sine însuși cînd e singur, dar să mai și vorbească singur, cel mai de sus Învățător cultivă pentru noi un fel de schizoidie cu caracter didactic: se împarte la doi, ca să-l înțelegem pe unul, îl expune pe al doilea ca să-l pricepem pe primul.
        Un sufit capătă deja firea unului, își întregește mintea, prin însuși faptul că exagerează omenescul (de exemplu, toți dansăm și ne rotim pentru o femeie, dar, buimăciți, decădem în orgia lumii; sufitul se rotește învățând să urce pe spirale care coboară), prin însuși faptul că nu mai face precum ceilalți, coloane de refugiați pe căile altora, ci merge pe propria cale, care se deschide pe unde merge, atent la detalii. Ori într-una din stațiuni,adevăratul sufit, descoperă una din înfățișările milei divine, a învățătorului care se relativizează în folosul absolutului.
        Pentru ochii noștri umani, Discipolul cel prost este un altul, pentru Chior, este un alter-ego al Învățătorului, pentru Orb, Discipolul este Învățătorul.
        
    2.
    Ce am observat în al-Andalus. Fetișoare foarte frumoase care, cînd ies în răcoarea serii pa’ dar una vuelta/ca să dea un ocol, se însoțesc de o prietenă urîtă astfel ca, prin contrast, să pară frumoase foc. E o fățărnicie mereu uitată, mereu folositoare pentru captarea fiului cuiva.

  2. dumitruagachi permalink

    Mari asemanari cu istorioarele din Patericul egiptean… Un sfint era, în special, un om echilibrat iar orice exces, ca miorlaielile noaptea, ii parea ipocrit si cretin…

Trackbacks & Pingbacks

  1. Ce înseamnă Rifai, cine este Denise R. și ce vrea ea | Cabal in Kabul
  2. Ce este islamul turc și cum îl distruge Erdoğan (cu extrase video, ceremonii sufi și multă transă)… | Cabal in Kabul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: