Skip to content

“No” – conceptul publicitar care l-a răsturnat pe Pinochet…

May 2, 2013

no-film

.

No” este filmul eveniment al regizorului chilian Pablo Larrain despre  campania publicitară care a dus la căderea lui Pinochet in 1988.

In 1988, Pinochet, deja la putere de 15 ani, a fost obligat conform constitutiei introduse tot de el in 1980, sa țină un referendum pentru a rămâne încă 8 ani la putere. Cu toate ca tabăra lui “Nu” a câștigat cu 55,99%, Pinochet ar fi încercat să rămână  la putere cu forța, dar nu a mai fost susținut de ceilalți capi ai juntei care îl sprijinise încă de la lovitura de stat din 1973.
image
.
10 ani mai târziu, in 1998, Pinochet era arestat in Londra pentru  crime împotriva umanității comise în timpul dictaturii lui, iar la moarte, in 2006, avea pe cap peste 300 de anchete pentru crime si delicte mergând de la tortura si crime impotriva umanitatii pana la inalta corupție si spălare de bani.
.

Filmul urmărește tribulațiile morocanoase ale tînarului publicitar conceptor al campaniei “No” si care o face mai degrabă fără sa creadă in succes.

.

Gael Garcia Bernal, care îl joacă pe seducatorul publicitar, este actorul mexican devenit în câțiva ani cel mai mare sex simbol sud-american. Lansat în halucinantul film Amores Perros al lui Alejandro González Iñárritu, a jucat apoi in filme de Almodovar (La mala educacion), Michel Gondry (La science des rêves) Jim Jarmusch (The limits of control), din nou cu Iñárritu in Babel (cu Brad Pitt) si a fost Che Guevara in Motorcycle Diaries. “No” a fost nominalizat anul asta la Oscaruri pentru cel mai bun film străin.

.

Pe scurt,  filmul este o reflecție asupra strategiei comunicării si asupra contradictiilor unei asemenea campanii publicitare – un film despre cum să vinzi un concept negativ în politică: “No”…

.

pinochet1_2464378b

.

Dat fiind contextul românesc, filmul s-ar putea dovedi extrem de actual. El conține o analiză abilă a unui context politic in care bătrânii votează conservator, iar tinerii nu votează din defetism, lipsa de convingeri si plictis depolitizat.

O bijuterie estetică, filmul nu doar reproduce perfect atmosfera epocii, dar a fost filmat cu camere vintage de atunci, vechi, care dau imaginii o granulație convingătoare, de documentar de epocă. Pentru a pune capac, mai e si filmat dinadins in stil documentar, tremurat, de la umăr, cu mult contrejour care da durere de ochi…

.

14.1e042.no1--300x300

.

În sfarsit, fundalul politic e plin de umor la adresa dogmelor neoconservatoare impuse lui Pinochet de o serie de guru ai finantelor de la Washington, care transformaseră Chile in laborator a ceea ce nu puteau aplica in alta parte.  Auzim repetate pina la absurd clișeele despre cum in capitalismul fără reguli oamenii sînt liberi si cum oricine se poate imbogati… Cum o subliniază grotesc un ideolog, care se teme sa nu formuleze cumva ceva cu iz socialist: “În capitalism oricine se poate imbogati… Atenție, n-am zis toți (no todos), ci : oricine (cualquier)!…”

.

no-pablo-larrain-pinochet

—-

Advertisements

From → Cinema, Paraphernalia

4 Comments
  1. Reblogged this on and commented:

    Ce întelege Stelică Tănase din filme…
    … sau mai precis din filmul asta chilian, NO pe care il prezintă el pe blog
    http://www.stelian-tanase.ro/cu-pinochet-si-basescu-la-referendum/

    — Stelică a înțeles, comparandu-l –abil, crede el– pe Băsescu cu Pinochet, că sinistrul păpușar chilian “a inițiat” de bună voie un referendum ca să rămână la putere… In realitate, Pinochet era obligat sa țină un referendum, conform Constitutiei introduse tot de el. Se infipsese de 15 ani la putere si nu putea continua.

    — Pinochet a pierdut referendumul in urma campaniei NO si a căutat să introducă starea de urgență, dar armata, cu mai mult cap, nu l-a urmat. Stelică ne spune că a fost pe dos, deși lucrul e limpede arătat in film.

    — Filmul e plin de umor la adresa dogmelor neoconservatoare impuse lui Pinochet de o serie de guru ai finantelor de la Washington, care transformaseră Chile in laborator a ceea ce nu puteau aplica in alta parte.
    Stelică ne prezintă rezulatul reformelor economice impuse de “Chicago boys” ca pe o uluitoare success story, dar în film auzim si vedem repetate pina la absurd, cu ironie, clișeele despre cum in capitalismul fără reguli oamenii sînt liberi si cum oricine se poate imbogati… pe scurt, filmul e pe dos de cum il prezintă Stelică…

    — dar mai ales Stelică nu întelege nici macar narațiunea simpla a filmului. Orbit de Băsescu, el scrie : — “Sloganul “Jos Băsescu! ” s-a dovedit insuficient. O negaţie nu oferă nimic. Reproşurile, acuzaţiile nici ele nu aduc voturi. Opoziţia din Chile a reuşit să îşi formuleze oferta într-un limbaj pozitiv. A dat o perspectivă asupra zilei de mîine. Aşa a cîştigat.–
    In realitate, filmul, si campania publicitara care l-a dat jos pe Pinochet, se bazează pe un slogan total negativ : NO!… Un NU simplul, repetat pe toate tonurile, o campanie negativa bazică ce pina la urma il da jos pe dictator…

    — ce întelege Stelică din filme…

  2. Ce intelege Stelica din istorie, vedem in cartile sale…

  3. daniel cizmarul permalink

    Dane Dane, de ce in toti ani astia n-ai invatat si tu ca nu-i sexy sa fi increzut si sa ti nasul pe sus? Pacat… Pacat..

Trackbacks & Pingbacks

  1. Oscar 2017 – “Jackie” și “Neruda”: când performanțele actoricești nu pot salva un film fără structură  | Cabal in Kabul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: