Skip to content

Oglinzi pãroase si nestemate din creier (ATM-urile alchimistilor) – sau despre Apollonius si copyright…

June 4, 2013

„Un impostor ieftin, al cărui suflet atârnă chiar mai uşor decît vorbele furate de el, mi-a şters numele de pe un text pe care i-l împrumutasem şi l-a răspîndit în numele lui, neluând în seamă faptul că cei ce îl cunoşteau personal rîdeau de atîta pretenție. Dumnezeu, însă, l-a scos de pe lista celor care pot aştepta mângâiere în ceasul spaimei“… aşa scria pe la anul 1000 un mistic persan, Hujviri, în tratatul său intitulat Dezvăluirea Celor Ascunse… dovadă că furtul intelectual a existat dintotdeauna. De altfel, termenul însuşi de plagiat vine din antichitate, de la poetul Martial, care l-a folosit pentru prima oară metaforic, el însemnând la origine „a jefui“.

.

Unii istorici moderni au pretins că atitudinea reprobatoare vizavi de plagiat ar fi recentă şi că în trecutul clasic ideile pluteau în aer şi că ar fi fost absolut natural pentru oricine să preia hălci de text din scriiturile altora şi să le publice sub numele său… Nimic mai neadevărat, pentru că altminteri toate cărțile din perioada pre-modernă ar fi putut fi tipărite fără titlu de autor şi, pe de altă parte, nici n-am înțelege astăzi de ce a fost nevoie, de la Renaştere încoace, de protecție regală şi juridică pentru a asigura copyrightul cărților tipărite.
—-

Cabal in Kabul

Image

Stiind cã fraudele si furtul intelectual au jucat intotdeauna un rol deloc de neglijat in culturã, niciun studiu asupra istoriei cartii ca bun de consum n-ar trebui sa ignore faptul ca odata cu imprimarea in Parisul Renasterii a versiunii latinesti a Vietii lui Apollonius din Tyana, scrisa la anul 200 de decadenta a Romei de catre Philostrat cel Batran, se ivesc doua fenomene comerciale moderne: contrafacerea si copyright-ul.

 

Tiparita pentru intaia oara la Venetia, apud Aldum (editorul ale carui caractere “aldine” le folosim si astazi), intre 1501-1504, in traducerea latina a unui anume Alemano Rinuccio si completata in acelasi volum cu scrierea lui Eusebiu din Cezareea impotriva lui Hierocle, cel care comparase pe Apollonius din Tyana cu Isus, aceasta prima editie este deja contrafacuta, dovada a succesului, in acelasi an, 1504, la Lyon. Fara ingaduinta venetianului Aldo, cartea va aparea dupa aceea in nenumarate alte editii, dintre care…

View original post 939 more words

Advertisements
Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: