Skip to content

“Nebraska” – din nou despre moși și babe oscarizabile, în mod minor…

February 22, 2014
Image
De: Alexander Payne
Cu: Bruce Dern, Will Forte, June Squibb

.
Prezentând Philomena (cf. link mai jos), pusesem intrebarea de ce să mergi la filme cu babe (afară de faptul că ar putea primi un Oscar)… De data asta, iată un film de asemenea nominalizat la Oscaruri (în 6 categorii) care e și cu babe și cu moși și cu o poveste abil lacrimogenă… ca și Philomena.
.
Acest Alexander Payne se făcuse foarte frumos remarcat in 2004 cu minunatul Sideways, o bijuterie atât de discret sofisticată că parcă era un homemovie reușit. Știți care, filmul cu cei doi prieteni care fac un tandru voiaj oenologic.
 .Image
Aici, bătrânul tată senil dintr-o gaură de lume din Montana crede că a câștigat la loto, în urma unei publicități mincinoase, și o ia pe jos spre Nebraska, condus apoi de fiul său bombănitor. Urmează călătoria inițiatică prin care descoperim realțiile subterane ale familiei, dar și o întreaga Americă profundă de sate pierdute unde se moare lent de plictis si alcoolism, camioane și pompe de benzină, baruri cu bere proastă, oameni răvășiți și moteluri de autostradă în care te poți ascunde sau dispărea mai eficace decât în Triunghiul Bermudelor.
.
Nu învârtim aici platitudini despre demnitatea umană și alte zorzoane afective. Filmul merită văzut pentru jocul lui Bruce Dern, care e bătrânul încăpățânat atins de demență senilă și pentru că are una din cele mai somptuoase “fotografii” pe care le-am văzut în ultimii ani.
.
Image
La vreo 70 de ani, actorul, Bruce Dern, nominalizat în categoria lui, a lucrat cu Hitchcock și Elia Kazan. Este convingător de la prima la ultima respirație și nu cade niciodată în patetism. Povestea prezintă doar suficient de multă manipulare nerușinată ca să îi vezi transparența și să te înduioșezi… plus câteva momente în care ți se smulg hohote autentice, și de rîs, și de plâns.
.
Doar Henry Fonda și Katharine Hepburn, amândoi atunci foarte bătrâni, au mai realizat o asemenea performanță în On Golden Pond, 1981, ambii primind atunci premiile cele mari la Oscar. Precedentul, combinat cu pasiunea americană pentru siropos –ceea ce acest film nu este, dar spectatorii nu au să-și dea seama— îi dă mari șanse.
.
Vine apoi turnajul in alb-negru. Trebuie curaj ca să filmezi în alb-negru, trebuie o justificare bună. Aici însă, în atmosfera rurală a Americii îmbâcsite și fără scăpare, totul e justificat. E un film foarte “european” în sensul cinematografic-estetic al termenului.
.
Hitchcock zicea că diferența între un film american și un film european este că în filmul european poți începe cu o secvență de nori, trecând apoi la altă secvență de nori, urmată de un a treia secvență (sau cadru, shot) de nori; în vreme ce un film american poate începe cu un cadru de nori, însă în al doilea cadru trebuie deja să vedem avionul, iar dacă în al treilea cadru avionul nu a explodat publicul se plictisește deja.
.
Aici norii sînt alb-negri si se rostogolesc printre cele mai tulburător cadrate peisaje pe care le-am văzut filmate de mulți ani încoace. Grija pentru cadru (aici : frame) e totală. Este un film pentru esteți, camerameni și monteuri (editors), dar și pentru cei care încă mai cred că un film e doar o înșiruire de imagini ce îti spun o poveste. Un film, de fapt, indiferent de povestea narată vizual, trebuie să fie o reflecție asupra imaginii, așa cum o operă literară trebuie să fie, prin coerența ei, o reflecție asupra limbii.
.
Aici fiecare cadru are rostul lui, e filmat în lungimea perfectă ce îi convine natural, ca o respirație, iar personajele intră și ies din cadru atât de firesc încât montajul nu e niciodată perceptibil. Ceea ce, la urma urmei, e menirea montajului. Intr-un film, montajul si muzica trebuie să fie atât de adaptate poveștii, încât în mod ideal să ajungi să să nu le simți și să nu-ți amintești de ele.
.
 Image
Categoriile nominalizării :
1— Best movie, alături, sau vs.,  Gravity, American Hustle, PhilomenaThe Wolf of Wall Street, Dallas Buyers Club (cf. linkuri la critici mai joe…)
.
2 — Best actor   Christian Bale : ca și Leonardo DiCaprio în “The Wolf of Wall Street” și Matthew McConaughey “Dallas Buyers Club
.
3 — Supporting actress, Aici baba de June Squibb are de luptat cu Jennifer Lawrence, “American Hustle” și Sally Hawkins, “Blue Jasmine”
4 – Regizor
5 – Scenariu
6 – Cinematography (Imagine)
—-
Linkuri :

Dallas Buyers Club – un film magic, în care ți-e ciudă să te regăsești într-o scenă fără să știi cum ai ieșit din cea dinainte…

American Hustle, un film frumos, cu o “voice over” care se împotmolește magistral…

.

The Wolf of Wall Street… ah, dacă avea o oră mai puțin…
https://cabalinkabul.wordpress.com/2014/01/18/the-wolf-of-wall-street-ah-daca-avea-o-ora-mai-putin/

.

“Captain Phillips”  – Forrest Gump cu pirați, sindicaliști și binele care triumfă…
https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/12/06/captain-phillips-2013-forrest-gump-cu-pirati-sindicalisti-si-binele-care-triumfa/

.

Philomena – sau de ce să mergi la filme cu babe (afară de faptul că ar putea primi un Oscar)…
https://cabalinkabul.wordpress.com/2014/02/04/philomena-sau-de-ce-sa-mergi-la-filme-cu-babe-afara-de-faptul-ca-ar-putea-primi-un-oscar/

.

Gravity (no rainbow, dar coapsele lui Sandra Bullock, iar George Clooney moare rîzînd)…
https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/11/09/gravity-no-rainbow-dar-coapsele-lui-sandra-bullock-iar-george-clooney-moare-rizind/

și

“Blue Jasmine” – Woody Allen si lupta de clase…

Advertisements

From → Cinema, Paraphernalia

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Tarantino’s hateful eighth movie | Cabal in Kabul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: