Skip to content

Miros de roșcată amară…

March 5, 2014

Image

Într-un peisaj literar cu multe zone aride, într-un timp în care încă scriu (şi sunt publicaţi) atâţia veleitari cu ifose, într-o ţară unde eradicarea anemiei şi a rahitismului literar ţine de utopie, o carte cum e Miros de roşcată amară este echivalentul unui electroşoc. (Radu Paraschivescu)

Miros de roșcată amară, Humanitas, cu o prefață de Radu Parashivescu… și copertă de Iepurele Mizantrop.

Neferi cu Verbul șovăielnic promiseseră (înainte de a adulmeca măcar pielea roșcatei) un bad sex award

L-aș primi cu bucurie, căci Logosul le pătrunde pe toate. Ba chiar le-aș mulțumi, căci uneori trebuie să fii bun și omenos, doar pentru a deruta.

Cam așa curge începutul unei povești (la întâmplare) :

Leila cu fluturi în burtă

.

Ieșisem din hotel cu Leila imediat după bubuitoarea rugăciune de prânz a lui Mollah Internet, aruncată din megafonul minaretului de peste drum, călcaserăm afară păstrând o distanță decentă între noi, evitând să devenim iar atracția străzii, ea în jeans și sandale, partea de sus înfășurată într-un splendid abajur feminin din pașmina, valuri-valuri de stofă scumpă ce-i înveleau bustul, umerii și capul, lăsând doar o ferestruică lată pentru fața obraznică cu ochelari Ray Ban și o meșă nespălată, însă plină de promisiuni paradiziace.

La hotel, făcuserăm amor vreo două ceasuri deasupra vacarmului străzii, fereastra larg deschisă spre balconul minaretului, știind că între orele de rugăciune nu avea să ne spioneze nimeni de acolo.

După ce mă golisem în ea, se ridicase și se apucase să se îmbrace, gânditoare.

‒ Nu te speli un pic? am întrebat-o.
Abia se ștersese de transpirație pe față și brațe, dar puful burții îi lucea năclăit. M-a privit cu reproș.
– Dar ce am?

S-a verificat în oglindă, nedumerită.
– Cum ce ai?!… Scrie stupru pe fruntea ta. Ești radioactivă. Emani luxură ilicită.

S-a întors spre mine, mirată.

– Da, i-am țipat îngrijorat… Abia te-ai șters oleacă de transpirație și îndrăznești să ieși în bazar cu o figură de mâță lubrică pe care scrie „futută și răsfutută“… Ai să fii arestată. Ai să produci accidente când traversezi strada. Tot Kabulul va mirosi a mosc și sacâz.

A pufnit tolerantă:
– „Futută și răsfutută“… În ce mitologii trăiești, dragule?

Tocmai se înfofolea în șal într-un mod ce n-avea nimic de-a face cu felul îngrijit în care și-l puneau femeile locale.

‒ Îmi place mult, Leila… cum ești așa, în general… mmm… cum să zic? Asimetrică… i-am spus, dorind-o iar.

‒ Numai moartea e simetrică, mi-a aruncat.

În stradă, pitită după ochelari negri, cu șalul pe cap, și-a pus căștile iPhone-ului și a scos un scâncet de satisfacție, ca o cățelușă. A vrut să mă ia de mână, dar și-a amintit unde suntem și a mers înainte lângă mine, pocnind baloane de gumă, dând din cap absentă.

Îi explicasem că în cultura violentă pe care o traversam trebuie să-și scoată ochelarii opaci când vorbește cu oamenii, că a-ți arăta ochii e un semn elementar de intenție de comunicare, dar mă ascultase agasată, mestecând, mă pupase și-mi suflase:

‒ Te ador. Promite-mi că ne vom despărți frumos. Sfârșitul e foarte important, da?

CUT – urmarea în volum. Cu o prefață de Radu Parashivescu, in care zice :

De la primul cuvânt la ultimul paragraf, cartea lui Dan Alexe e manifest împotriva reţetelor ambalate, mai mult sau mai puţin isteţ, de maşinăria marketingului editorial şi rumegate blajin de public, şi în acelaşi timp un asalt cu pumnalul în dinţi împotriva pudibonderiei şi gesticulaţiei ipocrite cărora li se abandonează o atât de mare parte a lumii noastre – literare sau nu. Cine s-a obişnuit cu o proză călâie, în care băltesc poncife şi platitudini strepezitoare, e invitat să se ţină departe de paginile care urmează acestei prefeţe. Prin contrast, cine doreşte o gură de aer curat bate la uşa la care se cuvine.

Indiferent dacă în centrul prozelor stau cupluri / triunghiuri amoroase sau personaje de subterană ori de periferie, indiferent dacă în conul de lumină nimeresc interlopi cu mitraliera pe genunchi, curve revanşarde, mistici deraiaţi, fotografi metrosexuali, miliţieni roşi de frustrări, etnologi stârniţi de superstiţii şi blesteme vechi, mărunţi ciubucari ai sorţii, bolnavi cărora moartea le aruncă ocheade, taţi de împrumut sau copii smulşi din gogoaşa normalităţii, temperatura textului rămâne ridicată şi curtează uneori incandescenţa. 

—-

Image

7 Comments
  1. FUM permalink

    Bafta multa!

  2. Reblogged this on Fără buletin and commented:
    Pe asta să n-o scăpați.

  3. in Timisoara cand?

  4. ionut tudor permalink

    La ce oră este programată lansarea?

    • 19.00, in principiu, dar mă gândeam că e prea timpuriu ca să anunț ora de pe acum…

  5. sorin popa permalink

    Curat literatura! Felicitari, presimt ca e o carte foarte buna! Sper sa se vanda bine. 🙂

  6. Theodoros permalink

    1. Felicitari domnule Alexe pentru cunostintele dumneavoastra de lingvistica si istorie. Dupa cum am mentionat si in comentariul la post-ul despre “striga, strigoi” nu exista o limba proto-rumana, proto-rumaneasca, proto-romananeasca si nici nu a existat niciodata, la fel cum nu a exista nicio o limba proto-aromaneasca, proto-armana, proto-aromana. A existat o limba comuna, proto-romana de est ar fi mai corect sa fie numita, spre deosebire de proto-romana de vest, proto-reto-romana sau reto-romana veche, romansa veche, proto-romansa, limba din care au derivat ladina, romansa si friuliana, deci termenul de proto-romana de vest ar fi mai potrivit decat proto-romansa/proto-reto-romana sau romansa/reto-romana veche.
    2. Cum explicati dumneavoastra faptul ca in intr-o inscriptie in latina vulgara din Dobrogea de Nord exista cuvantul ‘tabula’ sau ‘tabla’ pentru ‘mensa’ (masa)? Avem de a face cu o alta limba romanica la sudul Dunarii, diferita de proto-romana de est (‘proto-romaneasca’)? Cum se explica ca acolo latinofonii sau neo-romanofonii trecusera la termenul vulgaro-latin ‘tabula’ cand in rumana (etimologic corect pentru ‘romaneasca’), armana exista termenul derivat din latina culta? La fel ca in portugheza si spaniola. Se poate data, pe baza teoriei ariilor laterale a lingvisticii geografice, cand s-a renuntat la ‘mensa’ si s-a trecut la ‘tabula’? Faptul ca foarte multe din imprumuturile neo-romanice vechi din albaneza nu sunt explicabile prin proto-romana-de-est (‘proto-rumana’) si nici prin dalmata (exista extrem de putine dalmatisme in albaneza) ne duce la concluzia ca a exista o alta limba romanica, intermediara intre dalmata si proto-romana-de-est, fapt dovedit si de asemanarea mai mare dintre romana, armana, meglenovlaha si istrovlaha cu italiana decat cu dalmata. Faptul ca influentele reciproce albano-dalmate sunt ca si inexistente spre deosebire de influentele reciproce rumano-albaneze, armano-albaneze (fapte comune pentru Balkansprachbund, dar si alte elemente comune numai rumanei/armanei si albanezei, fara paralele in bulgara, neogreaca sau sarba) coroborat cu faptul ca dalmata nu a facut parte din Balkansprachbund, desi era limba ilirilor romanizati ne duce la concluzia ca albanezii nu sunt iliri neromanizati ci traci neromanizati.
    3. Din compararea latinei tarzii din inscriptiile din actuala Moesiei bulgara si Dobrogea de nord cu limba latina ce rezulta? Ca in Moesia bulgara si cea rumana (Dobrogea de Nord e tot parte a Moesiei, provincie latina mai veche decat Scitia Mica si care o cuprinde pe aceasta) se vorbea proto-romana-de-est? Existau mai multe dialecte ale acestei latine tarzii/proto-romane-de-est? Un dialect pentru Cadrilater si Dobrogea de nord care e stramosul limbii rumanesti/armanesti si al dialect la vest de Cadrilater, dihotomie ce ar putea argumenta furtul Cadrilaterului din 1913?
    Apropo de Dobrogea si ‘echivalenta’ ei cu Scitia Minor. Dobrogea de Nord cuprinde si teritoriul de la sud-vest de linia Rasova-Kranevo, granita conventionala a Scitiei Mici, desi zona Ostrov nu face parte din ‘Dobrogea’ initiala, originara, Scitia Mica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: