Skip to content

Mitologia nedorită a Crimeei și Caucazului

May 3, 2014

Image
 .

Sugerase odată cineva că pentru ruși, mitologia cuceririi Caucazului și a Crimeei este echivalentul mitologiei cuceririi „Vestului Sălbatic” de către americani, atît în literatură, cât și în conștiința colectivă.

Americanii au apași și mohicani, rușii au tătari și ceceni; și la americani și la ruși s-a cântat eroismul celor care s-au războit cu localnicii și le-au luat pământurile; și la americani și la ruși s-a creat o întreagă literatură colonială, care la rândul ei a produs o mitologie de gradul doi. Americanii au în literatură Ultimul Mohican (J.F. Cooper) – rușii Hagi Murat(Tolstoi); americanii au Cântarea lui Haiawatha (Longfellow) – rușii: Prizonierul din Caucaz (Pușkin).

Doar britanicii in India au mai creat o asemenea mitologie populară și literară, de la Kipling până la Salman Rushdie.

Cel care a lansat pentru ruși mitologia Caucazului și a Crimeei a fost Pușkin. Caucazul mai fusese sporadic în literatură și până la el, însă Pușkin a reușit să producă și un feed-back cultural: unele din versurile lui sînt recitate și astăzi chiar de către localnicii caucazieni, precum violenta admonestare administrată de un tată cecen fiului său în poemul Tazit :

Dispari de-aici – tu nu-mi ești fiu,

Nu ești cecen – tu ești o babă,

Un laș, un rob, sau un armean.

 

Поди ты прочь – ты мне не сын,

Ты не чеченец – ты старуха,

Ты трус, ты раб, ты армянин!

 

Cu toată dușmănia pentru ruși, toți cecenii recită și azi aceste versuri cu satisfacție… Armenii, insă, mai puțin.

La fel, jumătate din ceceni primesc prenumele Ruslan, care nu e altceva decât un nume inventat de Pușkin, în Ruslan și Liudmila, prescurtând un nume mitic mai vechi.

Tot Pușkin a creat și mitologia Crimeei. In drum spre Chișinău, în 1821, la începutul exilului său sudic, Pușkin s-a oprit să viziteze ruinele palatului hanilor din Bahcisarai (Palatul Grădină), fosta capitală a hanatului.

Acolo a fost mâhnit să descopere că din legendara fântână rămăsese doar o țeavă de fontă din care picura o apă bâhlită. Fântâna din Bahcisarai

Acolo imaginat el un triunghi amoros între Han Ghirei si două din femeile lui: sclava poloneză Maria și caucaziana Zarema, care o ucide pe prima.

Pușkin oferă acolo un prefect exemplu de “orientalism literar”… Cele două eroine, cadîne, Maria si Zarema, trăiesc închise in haremul hanului Crimeei, care nu ar fi fost complet dacă nu era păzit de un eunuc, personaj descris suficient ca sa ne fie odios, concentrând in el o bună parte din răutatea necesară a hanului ce domnește peste harem (traducerea mea).
.
De-aproape le păzește eunucul ticălos,
In van ai căuta să scapi de el.
Urechea, ochiul nu-i sînt de prisos,
Iară din vorba hanului nu-l scoți defel.
.
Prin grija lui neîncetată
Domnește ordine. A hanului
Dorință e mai respectată
Decât aleasa lege a Coranului.
.
Sufletul lui nu cunoaște dragul,
Iar omenia nu îi calcă pragul.
De ură si dispreț nu-i pasă,
Imun la goliciune, zace neclintit.
.
La rugăminți urechea nu și-o lasă,
Atent din zori până la asfințit
Despre femei, cu răutate,
Ca o muiere știe toate.
.
Știe că de le-ai bate, sau închide,
Viclene-ar fi, cătând să le cazi pradă,
Prin lacrimi si priviri rănite;
Dar el a învățat sa nu le creadă.

 

Меж ними ходит злой эвнух,
И убегать его напрасно:
Его ревнивый взор и слух
За всеми следует всечасно.

Его стараньем заведен

Порядок вечный. Воля хана
Ему единственный закон;
Святую заповедь Корана
Не строже наблюдает он.

Его душа любви не просит;

Как истукан, он переносит

Насмешки, ненависть, укор,
Обиды шалости нескромной,
Презренье, просьбы, робкий взор,
И тихий вздох, и ропот томный.

Ему известен женский нрав;

Он испытал, сколь он лукав

И на свободе и в неволе:
Взор нежный, слез упрек немой
Не властны над его душой;
Он им уже не верит боле.

După ceva intruziune auctorială, poemul Fântâna din Bahcisarai sfârșește printr-un procedeu extrem de modern, printr-o nouă intervenție a autorului care își descrie impresiile la vizitarea ruinelor, cu țeava picurândă.

Mai târziu, Tolstoi a scris despre genocidurile în serie comise de ruși în deceniile cucerii Caucazului.

In Hagi Murat (de la numele personajului istoric, răzvrătitul cecen din timpul cuceririi ruse a Caucazului), roman în care descrie dementele distrugeri la care se dădeau rușii sub comanda psihopatului vice-rege Iermolov, Tolstoi amintește lucruri care l-au dezgustat profund: de pildă, personajul Sado se întoarce în satul său, pe care îl găsește distrus. Cu precizie jurnalistică, Tolstoi descrie ruinele, morții mutilați (propriul fiu al lui Sado) și cum rușii întinaseră fântâna și moscheea, pentru a nu mai putea fi folosite (aici pudicul Tolstoi nu dă detalii, spune doar: Фонтан был загажен )…

Nimeni nu pomenea vreo ură pentru ruși. Ceea ce simțeau cecenii, de la cel mai tânăr la cei bătrâni, era mai puternic decât ura. Nu putea fi ură, pentru că ei nu priveau javrele de ruși ca pe niște oameni, ci era un amestec de scârbă, dispreț și nedumerire în fața smintitei violențe a acelor făpturi, așa încât dorința de a le extermina, precum dorința de a extermina șobolani, păianjeni veninoși sau lupi, le venea cecenilor natural, ca instinctul de conservare…”
.
Nu găsim asemenea descrieri tulburătoare în literatura americană contemporană cu Tolstoi despre cucerirea Westului.
Altminteri, diferența intre mitologia americană a Far West-ului și cea rusească a sudului musulman, cucerit în aceeași perioadă, constă în tratamentul ulterior al supraviețuitorilor.
De aceea, pe tătarii din Crimeea, cuceriți in timpul țarilor și deportați în masă sub Stalin, noua ocupație rusească îi aruncă din nou într-o mitologie de care nu aveau nevoie.—
.
Despre influențe caucaziene asupra folclorului românesc, cf. :

Vendetta și mutilări ritualice camuflate în Prâslea cel Voinic…

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/01/14/vendetta-si-mutilari-ritualice-camuflate-in-praslea-cel-voinic/

Măritiș românesc la goții din Crimeea?

https://cabalinkabul.wordpress.com/2014/02/28/maritis-romanesc-la-gotii-din-crimeea/

Mic breviar cecen…

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/04/22/mic-breviar-cecen/

Alexandre Dumas à la chasse aux Tchétchènes (Safari humain, ou les joies du voyage)…

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/03/26/alexandre-dumas-a-la-chasse-aux-tchetchenes-safari-humain-ou-les-joies-du-voyage/

Despre limbile caucaziene :

Anatolia și Caucazul : leagănul primitiv al indo-europenilor – demonstrația lingvistică…

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/10/13/anatolia-si-caucazul-leaganul-primitiv-al-indo-europenilor-dovada-lingvistica/

Olimpiada de la Soci pe locul unui genocid uitat…

Tolstoievski…

Advertisements
One Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: