Skip to content

Când biserica jefuia văduve și orfani: Cum i-a luat igumenul de Hurezi cazanul Ilincăi negustoreasa…

February 16, 2015

foto-taranca-andrei-contiu

Foto: Andrei Contiu

Când biserica jefuia văduve și orfani:

Cum i-a luat igumenul de Hurezi cazanul Ilincăi negustoreasa…

.
In extraordinarele Scrisori de Negustori, strânse de Iorga din arhive și publicate în 1925, scrisoarea LVIII, a văduvei Ilinca negustoreasa, strălucește prin demnitatea supremă a femeii jefuite de mănăstire, după ce igumenul i-a luat și cazanul lăsat zălog pentru o datorie, și bivolița, ba chiar și ceva bani în plus ca dobândă. Cu toate astea, femeia semnează în prezența martorilor că nu mai are nici o pretenție… Igumenul nu putea renunța la bunătatea de cazan lăsată de ea zălog și care, i s-a spus, nici nu acoperă dobânda hoțească a mănăstirii, așa că în final femeia se regăsește și fără cazan, și fără bivoliță, și fără bani, însă cu promisiunea unei vaci de lapte. Nu vom ști niciodată dacă o fi primit-o:
 .
Ilinca negustoreasa din Hurezi
 .
“Adecă eu Ilinca care am fost soție Stoicăi neguțătorașului de la Hurezi, înpreună cu fiii miei, anume Radul i Costandin, i cu featele meale, dat-am zapisul mieu la cinstită mâna Sfinției Sale părintelui Dionisie Bălăcescul, precum să să știe că, având eu un cazan cu 2 țăvi, care l-au fost pus fiiul mieu Radul zălog la dumnealui județul Radul de la Ocnă, drept florinți nemțăști doaozăci și patru.
.
“Și viind fiiul meu Radul la Sfințiia Sa răposatul igumen Dionisie, de au luat banii aceștia, și i-au dat județului Radul, înpreună cu dobânda lor, și încă au mai luat 12 zloți, cu zapisul care au fost la județul Radul, și cu zapisul care au dat fiiu-mieu Radul s-au făcut peste tot zloți 36.
 .
“Deci eu la anul cu leat 1736 am dat un memoriial la prea-cinstita Administrație pentru acest cazan, cum ca să priimească Sfinția Sa banii și să-mi dea cazanul.
Chesariceasca Administrație au poruncit la Sfințiia Sa să-mi ia banii și să-mi dea cazanul.
 .
“Așijderea să-mi dea și o bivoliță a mea, ce au fost între bivolii sfintei mănăstiri, iar am fost jăluit la chesariceasca Administrație și prea cinstita Administrație poruncește ca să-mi dea bivolița cu prăsila ei și eu să-i dau ernatecul și plata păstoriului.
.
Deci eu acuma la luna lui Mai 2 zile 1736 am venit la sfânta mănăstire și sf. părinte igumen au scos cazanul cu 2 țăvi și, fiindcă au fost toartele de hier, s-au cântărit cu țăvi cu tot și au eșit ocă 28 pl. și sfințiia sa mi-au cerut bani, fiindcă n-am plătit acei bani. Deci eu neavând acei bani, m-am rugat de sfințiia sa ca să-mi primească cazanul drept acei bani.
.
“Așijderea și pentru bivoliță n-am găsit. Care iar m-am așăzat cu Sfințiia Sa ca să-mi dea o vacă cu lapte și să aibă a stăpâni Sfințiia Sa aciastă bivoliță. /…/
Si când am făcut acest zapis, fost-au mulți oameni mărturii cari mai jos vor iscăli.
Și pentru mai adevărată credință, am iscălit și am pus degetul in loc de pecete, ca să se crează.”
.
Hurezi, Mai 2, 1736.
Eu Ilinca, care am fost soție Stoicăi, înpreună cu toți copii miei, platnică.
Lavrentie Ieromonah, martur.
Eu Ion croitoru, martur.
Isidor monah, martur.”
pe verso:
“Zapisul Ilincăi pentru cazan, bivoliță ce am luat de la ea.”

 

5 Comments
  1. Eu nu văd aici nici un fel de jaf. Văd o înțelegere comercială: în locul unei sume de bani, pe care Ilinca nu i-a înapoiat, părțile s-au înțeles să fie dat cazanul.
    Deasemeni, fiindcă Ilinca nu a putut plăti iernatecul și plata păstorului pentru bivoliță, părțile s-au înțeles ca în loc de bivoliță să primească o vacă cu lapte.
    Bivoliță – costul iernatecului (hrănirea bivoliței pe timp de iarnă, cînd nu este iarbă de păscut) – costul păstorului = vacă de lapte
    Mai nou operațiunile comerciale liber consimțite între părți, în care una din părți aparține bisericii ortodoxe, se numesc jaf? Reinterpretăm istoria de zor, pentru-al nostru drag popor! Ce răi sînt popii ăștia ortodocși, ar merita mitraliați!
    „Femeia semnează în prezența martorilor că nu mai are nici o pretenție”. Păi de ce ar fi avut vreo pretenție?

    • Mie mi se pare interesant cum preotii dau bani imprumut cu dobanda, si asta pare perfect acceptabil…

      • Pentru noi ăștia cu mentalitate capitalistă, e acceptabil.
        În altă ordine de idei, dacă scormonești atent prin sutele de ani de istorie, sînt convins că se pot găsi și fapte reprobabile făcute de preoți ortodocși, dacă se dorește cu tot dinadinsul.
        La catolici poți găsi inchiziție, arderi pe rug, cruciade pline de jafuri și omoruri (inclusiv împotriva altor creștini – vezi jefuirea Constantinopolului). O cercetare mai minuțioasă va da la iveală și fapte compromițătoare făcute de ortodocși – au mai existat popi bețivi, lacomi sau curvari. Pilda asta cu Ilinca e slăbuță, se pot găsi lucruri mai serioase. Cred că cercetarea dv. n-a fost destul de aprofundată.

  2. yony_ro permalink

    Cam tezist, domnule Alexe. Comentariul dv, la el ma refer. Si la titlu. Cam tezist.

  3. surena permalink

    Cred ca articolul este o continuare a celui privind lipsa de compasiune a bisericii ortodoxe,daca ar fi facut o referire la episodul preotul si Jean Valjean din Mizerabilii lui Hugo s-ar fi putut vedea mai bine antiteza,asa ea e doar subinteleasa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: