Skip to content

Cum îi spui cu blândețe unui om că a produs o prostie: o scrisoare de la Monica Lovinescu

June 27, 2015

IMG_0364

Paris, 6 Octombrie 1991

Dragă Domnule Dan Alexe,

Deabia întoarsă de la un colocviu la Cracovia despre post-totalitarism, m’am aruncat, ca să zic așa, asupra manuscrisului dumitale ca spre o demonstrație concretă, amintindu-mi, din “ țiganiada “ precedentă, de harul corosiv al deriziunii de care dai dovadă.

Avem, Virgil și cu mine, prea mare încredere în talentul dumitale, și te stimăm prea mult, ca să nu-ți spun adevărul, fără a-l împodobi cu tot felul de convenționalisme plicticoase.

Or adevărul, în ceea ce mă privește — dar evident, mă pot înșela — e că farmecul de data asta n’a funcționat. Nu știu dacă e vorba de “ revoluția “ din România, un anume stil de bășcălie, cum se spune, m’a șocat. Cred că nu. Numai că pentru a avea efectul dorit verva deriziunii trebuie să fie continuă, violența mereu inventivă. Eu cred că e de vină limba franceză care, oricât de bine ai vorbi-o, nu e a dumitale. Ceea ce mustea în piesa pe care ți-am apreciat-o, mi se pare a se rezuma aici, la câteva expresii a căror repetitivitate, nu lasă loc inventivității stilistice. Supunându-te limbii, în loc s’o pritoceștii, ferocitatea se dizolvă în câteva formule — și dealtminteri și situații-tip. Pentru a terfeli realitățile (aparente sau nu) e nevoie de violența răstălmăcitoare a unui Céline care poruncea limbii să se metamorfozeze în injurie iar apoi din invectivă să redevină un fel de instrument de grație.

S-ar putea — și sper că e așa — să mă înșel și să primești un răspuns favorabil de la editura sau editurile la care ai trimes manuscrisul. Dacă nu se întâmplă însă așa, te pot ruga oare să nu fii prea dezamăgit? Ceea ce încerci dumneata în acest roman este nefiresc de greu : să transformi blasfemia în artă slujindu-te de violența unui limbaj de a cărui banalitate în vulgaritate nu pari a-ți da seama.

Incă odată, scuză-mă pentru sinceritatea mea, cred prea mult în dumneata ca scriitor, ca să mint cu amabilitate.

Singura nădejde e să nu am dreptate. Ceea ce, repet, doresc din tot sufletul. Cu vechea prietenie,

Monica Lovinescu.

P.S. Dacă ai nevoie de manuscris, ți-l pot înapoia. Scrie-mi un cuvânt.

Advertisements

From → Paraphernalia

8 Comments
  1. intrebarea e: a avut dreptate?

  2. Carol al III-lea permalink

    Faptul ca in germana Moldau inseamna si Vltava si Moldova (provincia=fosta tara independenta, nu cred ca au auzit nemtii de raul Moldova) poate fi un argument ca moldovenii s-au numit moldoveni (ca etnie) cu secole inainte de “descalecatul” lui Bogdan, imediat dupa patrunderea limbii latine acolo (daca intr-adevar popoarele ruman si moldovean nu sunt venite de la sudul Dunarii). Doar sudul Moldovei a apartinut Imperiului Roman si e foarte posibil ca acolo (ca si in Muntenia) romanizarea sa nu fi existat niciodata, spre deosebire de Ardeal, Oltenia si Banat care formau provincia romana Dacia. Muntenia si sudul Moldovei tineau de provincia romana Moesia, si asta mai mult nominal. De fapt, lipsa bisericilor antice din Rumania (cu exceptia Dobrogei) ne indreptateste si mai mult sa consideram ca rumanii si moldovenii sunt veniti din sudul Dunarii (avand in vedere terminologia crestina “bazica”, care, fiind latina, nu putea fi mostenita din latina la nordul Dunarii, unde nu exista biserici antice, deci nici crestinism).
    adjectivul “moldAv” cu “a” seamana si mai mult cu VltAva, iar amandoua se traduc in germana prin Moldau.
    Actuala tara Moldova = Republica Moldova se numeste MoldAwien, nu Moldau, si nici MoldOwien.
    Abia in 330 d.Hr. crestinismul e acceptat in Imperiul Roman. Cea mai veche biserica de la nordul Dunarii, din teritoriul Rumaniei a fost descoperita foarte recent, acum cativa ani si e abia din sec. 7. Foarte straniu e de ce nu apare nicio biserica crestina la nordul Dunarii care sa dateze dinaintea retragerii aureliene sau de dupa aceea, dar dinainte de sec. 7 (daca intr-adevar ceea ce s-a descoperite e o biserica si, mai ales, daca e o biserica rumaneasca, a “purtatorilor” culturii Dridu. Sec. 7 e deja cam tarzior, slavii deja traiau pe teritoriul Rumaniei de vreo 100 de ani, de exemplu la Silistra ei s-au stabilit in 590, dar Silistra e mai la sud de teritoriul Romaniei, in nordul Bucovinei Meridionale si al Maramuresului Meridional probabil ca traiesc de la inceputul sau mijlocul sec. 6.
    Oricum nu exista cultura Dridu in Pannonia, unde Anonymus isi inchipuia ca ungurii lui gasisera rumani, nici probabil la est de Pannonia, pe teritoriul interfluviului Dunare-Tisa. Insisi “arheologii” rumani il contrazic pe Anonymus.
    Interfluviul Tisa-Dunare n-a apartinut niciodata Imperiului Roman, deci n-avea cum sa fie romanizat. Ca limba rumana sa ajunga pana in Pannonia unde sa o “gaseasca” Anonymus, mai precis unde sa-i “gaseasca” Anonymus pe vorbitorii de rumana (de fapt ungurii cu cateva secole inaintea lui). Este exclus ca “rumanii din Pannonia” sa nu fi fost “purtatori” ai culturii Dridu, asta in cazul in care cultura Dridu este intr-adevar rumaneasca. Faptul ca nu exista cultura Dridu in Pannonia dovedeste ca nu erau rumani acolo la sosirea ungurilor. Cultura Dridu e probabil cultura “bulgarilor” turanici, care mai apoi a fost preluata si de bulgarii slavi. Primul Regat/Imperiu Bulgar nu a ajuns niciodata mai departe de Pesta, nu si-a extins niciodata dominatia la vest de Dunare, adica in Pannonia, dar interfluviul Tisa-Dunare i-a apartinut o bucata de timp.
    Este exclusa o expansiune gigantica a rumanilor pana in Pannonia, pornita din “Crisana ungureasca” (zona imediat estica Tisei, in jurul oraselor Debrecen si Szeged), dupa romanizarea acesteia (se stie ca nici macar “Crisana rumaneasca” — zona judetelor Bihor, Arad, Satu Mare si partial Salaj — nu a apartinut niciodata Imperiului Roman) pornita ori din Ardeal, ori din Banat, ori din ambele regiuni, si trecand prin interfluviul Tisa-Dunare. La fel de exclusa e si existenta rumanilor in Moesia sarbeasca si la nord de ea, in Pannonia, trecand prin Moesia bulgara ca sa ajungem in Muntenia + Oltenia si de aici in Ardeal si apoi in Crisana (mai intai rumaneasca, iar apoi si in cea ungureasca) inca de pe vremea Imperiului Roman si a romanizarii tuturor teritoriilor astora; lasand, desigur neromanizat teritoriul dintre Tisa si Dunare, unde Imperiul Roman nu a ajuns niciodata. Adica e exclus faptul ca populatia romanizata din Pannonia, Moesia, Muntenia, Ardeal, “Crisana”, Banat + Maramures, Moldova, Basarabia si Bucovina sa fi vorbit aceeasi limba romanica, rumaneasca. Prea e urias teritoriul.
    Istoriografia bulgara sustine ca cultura Dridu e turco-bulgara, ceea ce ma face sa cred ca mai departe, adica mai la vest de Dunarea ungureasca, adica in fosta provincie romana Pannonia, nu se afla localitati Dridu. Pesta, care este partea ne-pannonica a Budapestei, a fost un oras bulgar si are un nume bulgar. Pesta se afla in interfluviul Tisa-Dunare, Buda se afla in Pannonia. Daca nu exista localitati Dridu in Pannonia, nu aveau cum sa existe rumani acolo in timpul existentei civilizatiei/culturii Dridu (sec. 7-11), adica inclusiv la sosirea ungurilor in Pannonia nu puteau exista rumani, deoarece cultura Dridu “este” (cica) rumaneasca iar alta cultura rumaneasca pe vremea aceea nu mai exista (Dridu cica ar fi rezultatul omogenizarii/fuzionarii culturilor precedente Biharea, Ipotesti-Candesti si Hansca). De ce nu exista cultura Dridu in fosta provincie romana Tracia, adica la sud de Balcani, ci numai in Moesia, daca intr-adevar e o cultura turco-bulgara??? Simplu, pentru ca turco-bulgarii au trait doar in Moesia, spre deosebire de bulgarii actuali, (slavo-)bulgarii. Dar turco-bulgarii au fost asimilati total in secolul 10, slavizarea lor incepand inca din sec. 9. Adevarat, dar si sfarsitul temporal al culturii Dridu nu e foarte departe de disparitia, asimilarea totala a turco-bulgarilor. Probabil ca in sec 11 nu mai exista cultura Dridu, sau, daca exista, exista in foarte putine locuri unde probabil mai ramasesera turco-bulgari neasimilati.
    De aftfel, nu exista nicio explicatie de ce cultura Dridu se iveste in Bucovina mult dupa ce apare in toate celelalte “pamanturi romanesti”, de ce la sudul Dunarii, in Moesia teritoriul culturii Dridu este mult mai mare decat cel al culturii Ipotesti (deci cultura “romanica” Dridu se extinde de la nordul la sudul Dunarii, cand, de fapt, ar fi trebuit sa fie exact invers, deoarece Moesia a fost romanizata cu mult inaintea teritoriului de la nordul Dunarii (daca ala chiar a fost romanizat vreodata) + Moesia era inca parte a Imperiului Bizantin, fost Roman de Rasarit in sec 7 si putea inca oferi protectie unei populatii romanice, pe cand “Dacia” fusese de mult parasita si lasata in voia sortii si a migratorilor invadatori), din “Dacia”.

  3. cristianspoteau permalink

    Quand les cons sont braves Comme moi, Comme toi, Comme nous, Comme vous, Ce n’est pas très grave. Qu’ils commettent, Se permettent Des bêtises, Des sottises, Qu’ils déraisonnent, Ils n’emmerdent personne. Par malheur sur terre La plupart Des tocards Sont des gens Très méchants, Des crétins sectaires. Ils s’agitent, Ils s’excitent, Ils s’emploient, Ils déploient Leur zèle à la ronde, Ils emmerdent tout l’monde.

    L’ecriture ne m’appartient pas. Domage. C’est tout moi.

  4. cristianspoteau permalink

    Quand est-ce qu’ils vont commencé à payer leurs impots les multinationales. Jamais.L’impot c’est just pour les cons. Quand est-ce qu’ont va fermer les paradis fiscaux? Jamais. C’est pour les maitres. Quand est-ce qu-ils vont rembourser leurs dettes envers les peuples, les banques d’affaires d’Amerique ou d’ailleurs? Jamais. Quand y’a beaucoup de cons, pourquoi faire?
    Asistam la cel mai mare hold-up al ultimelor trei milenii. Primul episod in direct: executia grecilor saraci; normal, daca sunt saraci trebuie sa moara. Nu poate nimeni contrazice contabilitatea lu’ Goldman Suchs, Lehman si fratiorii sau BCE sau FED cu cel mai mare paradis fiscal din Europa – Luxembourg – la butoane.
    Bun balansoarul ala cu talpile pe invers. Filmul noii realitati are multe explozii. Suflul poate da balansoarul pe spate. Dau eu berea, chipsurile si alunele. As mai avea cateva mici adaugiri de care banuiesc ca nimeni nu va tine seama, mais, au cas ou… Prea multa oranjada in Rusia ar putea provoca declansarea unei cascade de algoritmi (e la moda asta cu algoritmii) cum ar fi: o eventuala lovitura de stat a armatei, cel mai mare razboi civil al tuturor timpurilor, o prabusire economica accelerata si o dezintegrare a structurilor FSB care controleaza armamentul nuclear, caderea flancului sudic al Rusiei sub loviturile pe la spate ale prietenilor lui Rambo, migratie necontrolata spre Europa a prietenoaselor triburi din Caucaz, cat ar mai putea sa coste un Satan cu focoase multiple pe asa foame? E suficient sa ai multi petrodolari si sa ii cheltuiesti judicios.
    Heil democracy $£€$£€
    Heil democracy $£€$£€
    Heil democracy $£€$£€

  5. cristianspoteau permalink

    Numero due episodio: Porto Rico 72 miliuarde dreptunghiuri de bumbac datorie. Faliment. N-are de unde sa ramburseze atat de mult bumbac tiparit. Cica e matematica treaba. Daca n-are si ei tipografie performanta ca a lu’ unchiu’ FED.

  6. cristianspoteau permalink

    No, no, domnu Gunther Oetthinger. Io propun altceva. Sa le spuneti grecilor cand cer de mancare ca tancurile Leopard, fregatele si instalatiile militare importate din Germania pe foarte foarte foarte multe miliarde de euro pot fi servite asezonat pe post de suvlaki: azi un surub, maine o piulita, poimaine o bucata de senila la gratar.
    Sa traiti, dar nu prea mult ca sa nu vedeti sfarsitul ca e prea lacrimogen.

  7. Ferdinand al II-lea permalink

    “cristianspoteau” e securistul ciudat care se semna inainte cu “noname”
    dar are dreptate in ceea ce ii priveste pe greci.

  8. cristianspoteau permalink

    Ferdinande, singura mea legatura cu Securitatea este ca sustin sus si tare ca macar 1000 dintre securisti trebuiau impuscati odata cu Ceausescu la Targoviste. Asa ca nu te agita prea tare. Mai bine tin-te bine de tot ce poti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: