Skip to content

Krigen (Războiul, 2015): cum “Dogma” daneză ne vâră nasul în dileme morale

June 5, 2016

Krigen

De: Tobias Lindholm
Cu: Pilou Asbæk si Søren Malling 

Afganistan – militari danezi în forțele NATO sînt prinși într-o ambuscată într-un sat ostil în teritoriu taliban. Filmul pune o solidă dilemă morală, precum în American Sniper al lui Eastwood sau Zero Dark Thirty al lui Kathryn Bigelow. Pentru a salva viața unui camarad rănit și muribund și pentru că erau încercuiți, ofițerul danez (Pilou Asbæk) cere sprijin aerian pretinzând că a identificat clădirea din care se trăgea asupra lor. Rezultatul bombardamentului: 11 civili morți, majoritatea copii, iar el e trimis acasă, la nevastã si copii, ca să fie judecat pentru ceea ce echivaleaza cu o crimă de război.

2839a478c7d78df7c35f08aeedaa3992eb16e6a6

Turnat cu militari danezi adevărați în Turcia, Krigen a fost nominalizat la Oscaruri anul acesta în categoria Cel mai bun film străin, dar a fost respins în favoarea tăvălugului la limita manipulării morale Son of Saul.

Tobias Lindholm a scris scenariul de la The Hunt al lui Thomas Vinterberg si a realizat minunatul Kapringen, cu același  Pilou Asbæk, un film despre niște ostateci occidentali în mâinile piraților din Somalia, un film infinit mai palpitant decât hollywoodianul Captain Philipps (cu Tom Hanks, un film cu pirați moderni, sindicaliști și binele care triumfă) cu subiect identic.

Colaborând cu Thomas Vinterberg (Festen), cel mai cunoscut și interesant discipol al lui Lars Von Trier, Tobias Lindholm provine în ultimă instanță din astăzi repudiata mișcare Dogma, o chingă formalistă ucigătoare pe care o impusese o vreme manipulatorul Lars Von Trier, înainte de a o încălca chiar el. Desigur, rostul acelor reguli estetice era de a fi învățate temeinic pentru a putea fi transgresate, iar aici în Krigen regizorul combină un turnaj în stil documentar cu un surprinzător clasicism scenaristic.

348546-opbakningen-til-krigen-i-afghanistan-daler--

In general, prin formalism estetic, toți acești elevi ai lui Lars Von Trier redau formalismul moral sufocant al societății daneze, ipocrizia manierată sub care se ascunde rapacitate, lipsă de solidaritate socială și derive sexuale criminale (toate redate magistral și în registre diferite în Idioții lui Lars Von Trier, și Festen și The Hunt ale lui Vinterberg).

La Tobias Lindholm văsuserăm deja lipsa totală de scrupule și empatie a CEO-ului danez din Kapringen care trebuie să negocieze cu pirații somalezi. Aici, ]n Krigen, avem o procuroare de o răutate vicioasă mai mare decât a talibanilor și care, acasă în Danemarca, urmărește să-l condamne cu orice chip pe comandantul în pielea căruia se află spectatorul tot timpul.

Clasicismul părții a doua a filmului contrastează din păcate violent cu prima jumătate (Afganistanul filmat ca într-un documentar). Finalul ne satisface moral, dar de ce, oh de ce? a trebuit regizorul să ne servească la urmă o insuportabilă și lungă secvență cu pescăruși? Să sperăm că nu pentru că văzându-i îndepărtându-se pescărușii ar căuta să ne facă să ne gândim la o escadrilă de avioane.

Ah și, desigur, pentru adversarii intervenției din Afganistan nu e inocent faptul că pentru a scoate personajul din ghearele legii, acasă în Danemarca, e nevoie de o nouă entorsă morală… pe care, neobișnuind fiind eu să produc spoilere, nu o voi dezvălui.

Iată și prezentarea detaliatã a Oscarurilor din ultimii ani:

— Oscars 2016 – Mad Max și importanța sunetului la cinema (cu considerații despre The Revenant și Son of Saul)

https://cabalinkabul.wordpress.com/2016/02/29/oscars-2016-mad-max-si-importanta-sunetului-la-cinema/

— Oscars 2015: Pentru ce Birdman e cel mai inteligent și novator film de azi

https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/02/07/pentru-ce-birdman-2014-e-cel-mai-inteligent-si-novator-film-de-azi/

— Oscars 2014: Dezamăgiri la Oscar 2014: ideologia culpabilizantă a Hollywood-ului

https://cabalinkabul.wordpress.com/2014/03/03/dezamagiri-la-oscar-2014-ideologia-culpabilizanta-a-hollywood-ului/

— Oscars 2013: Bilanțul foarte convențional al Oscarurilor 2013

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/02/25/bilantul-foarte-conventional-al-oscarurilor-2013/

și un alt film cu Pilou Asbæk, tot de Tobias Lindholm:

— Kapringen (Highjacking, 2012) – cartografia fricii

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/07/20/kapringen-highjacking-2012-cartografia-fricii/

Apoi:

— Despre cum Dogma sectanților pieței nu explică mecenatul cultural

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/05/20/despre-cum-ue-sprijina-la-cannes-depresivii-danezi-si-sau-cum-dogma-sectantilor-pietei-nu-explica-mecenatul-cultural/

Cateva detalii in plus despre “excepția culturală” europeană si cum caută UE, presată de SUA care consideră asta o “industrie” sa-si păstreze dreptul de a subventiona filmele si audio-vizualul, pe Europa Liberă :

— UE sprijină la Cannes depresivii danezi

http://www.europalibera.org/content/article/24990878.html

Un alt bizar film cu Mads Mikkelsen a fost :

— “Michael Kohlhaas” – îngerul exterminator : un western medieval metafizic ratat …

https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/08/15/michael-kohlhaas-ingerul-exterminator-un-western-medieval-metafizic-ratat/

Advertisements

From → Paraphernalia

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: