bacalaureat

Există o eroare elementară în scriitura de scenariu: să faci un personaj să spună în dialoguri ceea ce spectatorul a văzut deja.

Dacă Joe a fost împușcat și îl vedem cum moare horcăind (grațios sau dezgustător, în funcție de caracterul lui și economia scenariului), tu nu pui în scena următoare cum cineva spune: — “Joe a fost împușcat și tocmai a murit horcăind”. Noi am văzut asta deja. Dialogul e inutil. 

Bacalaureatul lui Mungiu (actori foarte-foarte-foarte buni, care salvează un scenariu           cu dialoguri șubrede) se deschide cu o scenă în care geamul de la stradă al apartamentului de la parter în care locuiesc personajele explodează. Ce s-a întâmplat? Cineva a dat cu o piatră în geam, că așa e România de azi. Metaforă, da?
 
Personajul intră în cadru, vede cioburile și piatra pe podea. Apoi vine fata lui și întreabă:
 
— “Ce s-a întâmplat?”
 
iar el o informează :
 
— “A aruncat cineva cu o piatră în geam.”
 
Un minut mai târziu, la bucătărie, femeia lui îl întreabă foarte natural:
 
— “Ai idee cine ne-a spart geamul?”
 
— “Nu“, îi răspunde el foarte natural.
 

Bacalaureat nu e doar lung, lent, deloc subtil, cu dialoguri rău scrise (am socotit de vreo 37 de ori intrebarea, între diferitele personaje: — “Ești OK”?, cu răspuns: — “Da” ) și întorsături in care nu credem, mai are ceva impresionant: o scenă în care personajul mănâncă supă.

 
Exact, pe fundalul tuturor glumelor cu supa din filmele Noului Val românesc, personajul merge la amantă, care îi toarnă supă în farfurie cu polonicul, iar el o mănâncă în tăcere.
 
Ba chiar ea îl întreabă:
 
— “Vrei și niște chifteluțe?”
 
… propunere pe care el o respinge prin:
 
— “Nu.”
 
Nu dorea chifteluțe, pentru că în trei scene anterioare personajul mâncase mere, a căror coajă o tăiase lent, cu cuțitul uitat de Mungiu din scenariul de la “4, 3, 2” despre care am mai scris aici:

Ideograme filmate și cuțitoaie inutile: despre Noul Val cinematografic românesc

https://cabalinkabul.wordpress.com/2016/09/07/ideograme-filmate-si-cutitoaie-inutile-despre-noul-val-cinematografic-romanesc/