Skip to content

The Last Jedi (Star Wars VIII), recuperarea psihanalitică și din nou despre varianta “autentică” a mitului

December 15, 2017

lastjediposter

Am ieșit acuș de la Star Wars, în sală cinemascop, cu ochelari 3D, popcorn și bere (eu nu scriu cronici decât la filme pe care le văd în sală, printre oameni care palpită și cronțăne), ba chiar le scriu imediat, și trebuie deja să spun că pentru o mai bună înțelegere, pentru cei care nu vor să mai treacă acum prin Frazer și Joseph Campbell, ultimul episod din Star Wars, saga clasică devenită acum o franciză Disney, va fi situat mai ușor de cei care (re)citesc cronica episodului anterior:

Star Wars, Rogue One: din care aflăm din nou că nu există variantă “corectă” a mitului

al lui Gareth Edwards (2016).

Aflăm acolo așadar că: “Nu există variantă “corectă”, sau “autentică” a mitului. Toate variantele aparțin mitului.”

Asta pentru că în ciuda uriașei mașinării economice Disney din spate, acest al optulea episod, regizat de Rian Johnson, care vine de la Breaking Bad, schimbă subtil elementele mitului, păstrând însă toate reperele anterioare.

Cadrul narativ e simplu: Noua Ordine fascistă (First Order), ridicată pe ruinele Imperiului galactic, se înfruntă cu ultimele resturi ale rezistenței republicane conduse de  prințesa Leia.

Acum, filmul a trebuit să țină seama de constrângeri uriașe (afară de cele impuse de studiouri și de uriașa miză financiară), în primul rând o schimbare de mentalitate a spectatorilor. Primele episoade din Star Wars erau făcute pentru Generația X, cei născuți între 1960-1980, al căror timp de concentrare, de percepție, de atenție era estimat la 15 secunde. Atât se putea concentra generația noastră pe o informație nouă sau pe o secvență de cinema. E mult 15 secunde.

A urmat generația Y, cei născuți între  1980-2000, al căror interval de atenție e de 8 secunde, iar acum filmele trebuie făcute pentru generația Z, cei născuți după 2000, care se pot concentra doar 3 secunde.

Aceștia trebuia luați în seamă atunci când se continuă o saga precum Star Wars, unde inovația e binevenită, chiar dorită, însă filmul trebuie să rămână fidel spiritului inițial, altfel întreaga construcție se prăbușește.

Așa încât, nu se putea fără bătălii galactice, care se aflau încă în centrul lui Rogue One, precedentul episod, însă ele sunt expediate aici practic ca o obligație. Ceea ce a căutat noul regizor a fost să creeze o serie întreagă de mitologii interconectate, în care Cavalerii Jedi, de pildă sunt precum cei ai Mesei Rotunde, dar lichidând sistematic toate elementele accesorii ale episoadelor trecute, astfel încât de acum înainte seria să fie fără obligații de recuzită. Nu doar faptul că Luke Skywalker și prințesa Leia sunt îmbătrâniți, inspectând ruinele trecutului (ba chiar avem un frison știind că atrița Carrie Fisher e deja moartă într-o mare de droguri și alcool), dar știm și că îi vedem pentru ultima dată.

Așa se ajunge la scene comice, unde scârbosul împărat galactic îl pune pe noul Darth Vader, Kylo Ren (băiatul dispărutului Han Solo) să-și scoată “prostia aia de pe cap”, prostia fiind coiful acela negru cu zăbrele:

— “Take that ridiculous thing away”… și așa se facem că suntem scăpați definitiv de coiful de Darth Vader.

La fel, noul personaj malefic Kylo Ren este doar “a child in a mask”… și aici înotăm în plină psihanaliză, dată fiind căutarea lui permanentă a unui tată și lupta împotriva afecțiunii pentru frumoasa (și la rândul ei sfâșiata) Rey, pe cale de a deveni un Jedi autentic.

Tot așa, e simbolică arderea cărților sfinte ale cavalerilor Jedi: — “Ce-ți trebuie plicticoșeniile alea?” pufnește Yoda, brusc reîntrupat, spre disperarea îmbătrânitului Luke Skywalker.

Psihanaliză, așadar, de-a lungul întregului film, unde răul nu trebuie să fie total bun, dar nici bunul cu totul ticălos, ca acolo unde Luke Skywalker explică de ce a vrut să-l omoare pe noul geniul al răului Kylo Ren, iar Rey îi reproșează: — “L-ai pierdut pentru că ai crezut că alesese deja.”

Amestecul e bine dozat și variat, pe elemente familiare, precum cazinoul cosmic, aluzie la crâșma aceea galactică din primul episod în ordinea turnajului, care ne sugerează o derivă capitalistă sălbatică, contemporană, a îmbogățiților vânzători de arme care aprovizionează simultan atât Imperiul (the First Order), cât și revoluția.

Și, desigur, tot felul de elemente drăguțe, precum planeta ocean, unde pe insula lui Luke trăiesc doar niște călugărițe cu cap de broască, sau, pe o altă planetă, elegantele vulpi de cristal.

În ciuda aparenței de desuet și superficialitate, forța filmului constă în seria de frânturi de fraze și sentințe precum: — “Let the past die!”… Sau: — “You must kill the past if you have to!”

Într-atât funcționează ruptura și noile convenții, încâ nici măcar nu ne mirăm când Jedi Rey și Kylo Ren comunică, fără a se căuta verosimilitatea dialogului, când ei e fapt se află pe planete diferite

Pe scurt, e un episod intermediar, în care se caută lichidarea trecutului, de la coiful de Darth Vader, până la ultimele personaje din episoadele trecute. De acum, seria poate merge merge la infinit, până când omenirea va coloniza galaxia.

data22732688-1cc248

Cf. și:

Star Wars, Rogue One: din care aflăm din nou că nu există variantă “corectă” a mitului

Advertisements
3 Comments
  1. alex permalink

    În sfârşit dl. Dan Alexe a coborât cu picioarele pe pământul nostru al trolilor care nu apreciem mestecatul la infinit a unor zarzavaturi dintr-o supă lungă şi plicticoasă dar cu veleităţi de profunzime. La final, pentru că răutatea nu mă lasă, aş vrea să spun că m-am uitat pe youtube la niște interviuri halucinante cu regizorii români din noul val. Am avut impresia că sunt un pic, cum naiba să spun fără să jignesc ……. prostovani (nu este exact termenul avut în minte dar “retardaţi” nu sună corect politic).

  2. ionutangel permalink

Trackbacks & Pingbacks

  1. Shape of Water (și alte făcături leneșe de la Oscars 2018) | Cabal in Kabul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: